Nu kan I læse referatet fra Generalforsamlingen under "Generalforsamling".

Næste Generalforsamling afholdes d, 15. marts 2022.

Forskønnelsesprisen 2021

I går blev Forskønnelsesprisen 2021 uddelt.

Den gik til Inge og Jesper Laier for deres nænsomme fornyelse og forskønnelse af vandtårnet på Gilbjerg. Læs mere under menupunktet her på siden.

Foredrag med Finn Hjalsted

I onsdags, d. 6. oktober, var det nøjagtig 78 år siden Finn Hjalsted, som 15-årig sad på kirkeloftet i Gilleleje sammen med sin mor og håbede på at komme frelst til Sverige.

Det fortalte han indlevende, og i det smukkeste sprog, de mange tilhørere om ved eftermiddagens arrangement.

Finn Hjalsted er født i 1928, så at stå op og fortælle i en time er lidt af en præstation.

Ved sin side havde han sit yngste barnebarn, Rosalia, som var hans ører, da han ikke længere hører så godt.

Det var smukt, berigende og næsten ! som at være der selv, selv om mange af os aldrig vil kunne sætte os ind i det at være flygtning.

På billedet ser I formand for Museumsforeningen Birgit Sørensen, museumsinspektør Søren Frandsen, Finn Hjalsted og Rosalia.

"25. september 2021 besøgte MuJu & Co. MC Danmark med gæster Skibshallerne (Gilleleje Museum).

Her holdt museumsinspektør Søren Frandsen foredrag om den dramatiske redning af de danske jøder, som blev sejlet fra Gilleleje til den svenske kyst i oktober 1943.

Flere klubmedlemmer blev overraskede over at finde navne på nære familiemedlemmer, som enten blev anholdt i Gilleleje og senere deporteret til Theresienstadt KZ-lejr, eller som det lykkedes at blive reddet til Sverige.

Klubben takker Søren Frandsen og Bente Nissen for et spændende besøg."

Vi takker også her fra museet for et hyggeligt besøg :-)

Fra Muju´s FB-side.

Dejlig sensommereftermiddag i Museumsstrøget.

Paradisæbler, en smuk Superstar og en stol i solen under et af havens mange æbletræer.

Sildeweekend

Sild er gååt....

"Det var så hyggeligt"

" I må gøre det igen næste år "

Reaktionerne var positive på årets sildeweekend i Museumshaven. En af deltagerne var ekstra begejstret og ville have Museumsforeningens formand til at love, at arrangementet gentages næste år.

Sildeweekenden var, trods skrækkeligt vejr om lørdagen da også godt besøgt med lige mange gæster lørdag og søndag. Trods regn og kold vind havde over 70 fundet vej til Museumshaven lørdag middag og det samme antal - minus en enkelt - deltog i spisningen lørdag.

Museumsforeningens nye partytelte fungerede perfekt, og det summede af snak og latter de to timer arrangementet stod på. Årets sild var ekstra store og de gled nemt ned med Jess Pedersens fremragende snapse. Der var tre i udvalg - men der fulgte dog kun én med pr. sildetallerken, så der skulle vælges. Den lavet på frugter fra paradisæbletræet i Museumshaven var slet ikke så værst 😉

Jens Bo Larsens mindelegat

Bestyrelsen for Jens Bo Larsens Mindelegat tildelte, under spisningen lørdag, legatets hædersgave til Esther Thomsen for hendes mangeårige indsats for lokalområdet. Hædersgaven gives til en person fra Søborg eller Gilleleje Sogne som anerkendelse for deres indsats i lokalområdet. Formanden Birgit Wulf og kommunalpolitiker Morten Jørgensen flankerer prismodtageren i teltet.

Gransanger
Foto: Peter Nielsen

Kender I gransangeren ? en lille sanger som siger tjif tjaf hele dagen. De sidste dage hvor jeg har været i Østergade 20, har den sidden oppe på antennen på styrehus, og sunget af hjertens lyst. Sjovt at den sidder så meget ude i det åbne, det gør den normalt ikke, men den har budt mig velkommen hver dag fra sin udsigtsplads 🙂

Billedet er slet ikke godt nok, men den er lille og jeg havde kun min telefon.

Her erstattet af et meget bedre foto.

Lokalhistorisk projekt

Kære medlemmer

Vi er jo desværre ikke forvænte med så meget andet end aflysninger i denne tid, men herunder kan I læse om et nyt spændende lokalhistorisk projekt. Det lyder interessant, så god læselyst :-)

Birgit Sørensen/Bente Nissen

Hvem er det der har tegnet fiskerne på den grønne bænk ?

Gunnar Hansen

Det lille billede hænger på den grønne bænk i Skibshallerne og tegningens ophavsmand Gunnar Hansen er tilsyneladende en lidt ukendt person. Ved læserne af Kanalen (foreningens blad)  mere, spørges der ?

Det er der ikke rigtig kommet nogen respons på tror jeg, og så må det jo undersøges :-)

Gunnar Hansen,1905-1970, var tegner og reklamemand. Han blev ansat hos Fisker og Nielsen, dem med støvsugeren :-) i 1927 i deres dengang nyoprettede reklameafdeling og var ansat der til sin død. Han elskede alt hvad der kunne sejle, trille og køre, tog og skibe. Han lavede bl.a. en serie postkort og det med den grønne bænk er et af dem.

- og sådan bliver man hele tiden klogere :-)

Bente

Hvorfor er Thoras sejl rødt ?

Ja, det var der en museumsgæst der spurgte om en dag og jeg blev hende svar skyldig, desværre, men ting man ikke ved skal jo undersøges :-)

"Historisk dokumentationsmateriale siger som en generel regel, at handelsskibene havde ubehandlede sejl, mens fiskeskibene og de mindre fiskerbåde havde barkede (røde) sejl. Den røde farve stammer fra det middel, man brugte til imprægneringen, nemlig katechu. Dette stof er et indkogt ekstrakt fra træsorten Acacia katechu og blev importeret i store mængder fra Indien. Det indeholder en stor andel garvestoffer og blev bl.a. brugt til garvning og farvning af læder og stoffer. Katechu kom på markedet ca. 1900 og blev hurtigt populært, da det var meget nemt at arbejde med, sammenlignet med den gamle teknik, som bestod af et udtræk af bark (som regel fra eg) og talg.

Kilde: Skibsbevaringsfonden