Sildeweekend

Sild er gååt....

"Det var så hyggeligt"

" I må gøre det igen næste år "

Reaktionerne var positive på årets sildeweekend i Museumshaven. En af deltagerne var ekstra begejstret og ville have Museumsforeningens formand til at love, at arrangementet gentages næste år.

Sildeweekenden var, trods skrækkeligt vejr om lørdagen da også godt besøgt med lige mange gæster lørdag og søndag. Trods regn og kold vind havde over 70 fundet vej til Museumshaven lørdag middag og det samme antal - minus en enkelt - deltog i spisningen lørdag.

Museumsforeningens nye partytelte fungerede perfekt, og det summede af snak og latter de to timer arrangementet stod på. Årets sild var ekstra store og de gled nemt ned med Jess Pedersens fremragende snapse. Der var tre i udvalg - men der fulgte dog kun én med pr. sildetallerken, så der skulle vælges. Den lavet på frugter fra paradisæbletræet i Museumshaven var slet ikke så værst 😉

Jens Bo Larsens mindelegat

Bestyrelsen for Jens Bo Larsens Mindelegat tildelte, under spisningen lørdag, legatets hædersgave til Esther Thomsen for hendes mangeårige indsats for lokalområdet. Hædersgaven gives til en person fra Søborg eller Gilleleje Sogne som anerkendelse for deres indsats i lokalområdet. Formanden Birgit Wulf og kommunalpolitiker Morten Jørgensen flankerer prismodtageren i teltet.

• Sildeweekend

Jess Pedersen sørgede for at alle betalte ved indgangen - og havde lavet tre fremragende slags snapse af lokale råvarer, heriblandt en snaps på æblerne fra Museumshavens paradisæbletræ.

• Sildeweekend

Den første gæst lørdag kom i god tid, og kunne nyde duften mens fire pander var i gang med bløde løg.

• Sildeweekend

Stegt sild på rugbrød med syltetøj, sød sennep og bløde løg: Uhm !

Kære medlemmer og andre interesserede

Nu ligger alle museumsfoeningens arrangementer på denne hjemmeside.

OBS - vær opmærksom på at arrangementet med "Den sidste fra kirkeloftet" er flyttet til kl. 17.00 samme dag d. 6. oktober, i modsætning til hvad der står i "Kanalen".

Kære medlemmer

Om lidt ligger en oversigt over årets arrangementer her på hjemmesiden så hvis I har en email adresse, og vi endnu ikke har den, så må I meget gerne sende den til:

Lene Smedegaard lsj@museumns.dk. Det vil hjælpe os, når vi f.eks har arrangementer og andre nyheder til Jer.

Gransanger
Foto: Peter Nielsen

Kender I gransangeren ? en lille sanger som siger tjif tjaf hele dagen. De sidste dage hvor jeg har været i Østergade 20, har den sidden oppe på antennen på styrehus, og sunget af hjertens lyst. Sjovt at den sidder så meget ude i det åbne, det gør den normalt ikke, men den har budt mig velkommen hver dag fra sin udsigtsplads 🙂

Billedet er slet ikke godt nok, men den er lille og jeg havde kun min telefon.

Her erstattet af et meget bedre foto.

Gavlen på det gamle hus med de røde og hvide farver som også stadig ses på Skånes bygdegårde.

Så kom det gode vejr og museet viser sig fra sin allersmukkeste side. Som I kan se under punktet "Museumsforeningens blad" så er nyeste nummer af Kanalen på vej ud til medlemmerne.

Vi glæder os til at se jer i museumshaven, både oppe og nede, og husk at I er velkomne til at spise jeres medbragte frokost i haven. Hos os kan I slutte af med kaffe og kage 🙂

Vi har lavet en ny lille afdeling med bøger og souvenirs i skolestuen.

Tag børnene med og lad dem prøve vores gammeldags legetøj i gården.

På gensyn i Østergade 20 og husk coronapasset 😉

Snart kan vores gæster vel sidde ude og nyde kaffen.

Nu kommer pinsen. Desværre lover vejrudsigten meget regn, så det ser ikke ud til at vi kan se pinsesolen danse :-) Derimod håber vi at I vil besøge vores lille hyggelige museum, som for det meste kan foregå indendørs. Vi håber I kommer, med coronapas selvfølgelig.

Museets imponerende paradisæbletræ er på nippet til at springe ud, det er en attraktion i sig selv.

Museet åbner i morgen på Kr. Himmelfartsdag, forhåbentlig en solrig en af slagsen :-)

Der er kaffe og Elses hjemmebagte muffins i haven til en billig penge.

I denne sæson er der kun indgang i Østergade 20, og husk coronapasset.

Vi glæder os til at se jer :-)

Lokalhistorisk projekt

Kære medlemmer

Vi er jo desværre ikke forvænte med så meget andet end aflysninger i denne tid, men herunder kan I læse om et nyt spændende lokalhistorisk projekt. Det lyder interessant, så god læselyst :-)

Birgit Sørensen/Bente Nissen

Forskønnelsesprisen 2020

Mandag d. 26. oktober uddelte museumsforeningen årets Forskønnelsespris ved et lille hyggeligt arrangement i Skibshallerne. Prisen gik til Vesterbrogade 14, hvis ejer Susan Moser ses på billedet.

Se flere billeder i Galleriet.

Hvem er det der har tegnet fiskerne på den grønne bænk ?

Gunnar Hansen

Det lille billede hænger på den grønne bænk i Skibshallerne og tegningens ophavsmand Gunnar Hansen er tilsyneladende en lidt ukendt person. Ved læserne af Kanalen (foreningens blad)  mere, spørges der ?

Det er der ikke rigtig kommet nogen respons på tror jeg, og så må det jo undersøges :-)

Gunnar Hansen,1905-1970, var tegner og reklamemand. Han blev ansat hos Fisker og Nielsen, dem med støvsugeren :-) i 1927 i deres dengang nyoprettede reklameafdeling og var ansat der til sin død. Han elskede alt hvad der kunne sejle, trille og køre, tog og skibe. Han lavede bl.a. en serie postkort og det med den grønne bænk er et af dem.

- og sådan bliver man hele tiden klogere :-)

Bente

Hvorfor er Thoras sejl rødt ?

Ja, det var der en museumsgæst der spurgte om en dag og jeg blev hende svar skyldig, desværre, men ting man ikke ved skal jo undersøges :-)

"Historisk dokumentationsmateriale siger som en generel regel, at handelsskibene havde ubehandlede sejl, mens fiskeskibene og de mindre fiskerbåde havde barkede (røde) sejl. Den røde farve stammer fra det middel, man brugte til imprægneringen, nemlig katechu. Dette stof er et indkogt ekstrakt fra træsorten Acacia katechu og blev importeret i store mængder fra Indien. Det indeholder en stor andel garvestoffer og blev bl.a. brugt til garvning og farvning af læder og stoffer. Katechu kom på markedet ca. 1900 og blev hurtigt populært, da det var meget nemt at arbejde med, sammenlignet med den gamle teknik, som bestod af et udtræk af bark (som regel fra eg) og talg.

Kilde: Skibsbevaringsfonden