Der steges løg til silden.

Stegt Gil'lejesild med det hele og en lille en.

Lørdag og søndag, d. 10. og 11. juli

Så bliver det igen muligt at spise stegt Gil' lejesild med løg, syltetøj og sød sennep samt lidt til "næsen". Coronasituationen er sådan at det traditionelle arrangement kan genoptages. Det bliver som sædvanligt i Museumshaven. Prisen for en portion med en øl/vand og en lille en bliver 50 kroner for medlemmer af museumsforeningen og 100 kroner for gæster. Der er pølser til børnene. Gratis adgang til haven. Alle er velkomne.

Byvandringer på dansk og engelsk i juli og august.

Tirsdage, onsdage(på engelsk) og torsdage kl. 15.00 fra 6. juli til 5. august.

De historiske byvandringer i den gamle bydel i Gilleleje bliver i år udvidet med en ugentlig guidning på engelsk. I forvejen er der sommeren igennem to byvandringer på dansk.

Alle turene begynder ved ankeret på Havnevej og ender i Skibshallerne. Turene tager omkring halvanden times tid.  De koster 75 kr pr. person over 18 år. Entre til museet er inkluderet i prisen. Turene på dansk varetages af museumsinspektør Søren Frandsen og journalist Lars Thomsen. De engelske ture står turistfører Lisa Tomlinson for. Hun har tidligere også vist rundt på dansk for Museumsforeningen.

Vilhelm for fulde sejl.

Vilhelm bliver klar til at sejle igen.

Museumsforeningens veteranfiskekutter Vilhelm er i skrivende stund ved at blive klargjort til sommerens sejladser. Kutteren har ligget stille under coronaen, men nu er der udsigt til, at de ugentlige sejladser med medlemmer kan genoptages. Der er imidlertid ikke lavet noget egentligt program for sommeren. Dertil har situationen været for usikker. Men det skal meget galt, hvis ikke mandagssejladserne kan gennemføres. Større ture for veteranskibde er stadig lukkede.

Se mere på Vilhelms egen hjemmeside www.vilhelmsskibslaug.dk

Gilleleje Kirke

Den sidste fra kirkeloftet.

Onsdag, d. 6. oktober kl 17.00 i Kulturhavnens store biografsal.

Dem 6. oktober 1943 arresterede Gestapo 60 jøder på kirkeloftet i Gilleleje. Den sidste overlevende fra fra kirkeloftet i 1943, Finn Hjalsted, vil fortælle om hvad der skete.

Arrangør er Biblioteket og Museumsforeningen. Der er gratis adgang, men tilmelding er nødvendig af hensyn til antal pladser. Først til mølle.... Tilmelding til Birgit Sørensen på telf. 40420997. Mail: bsgilleleje@gmail.com

Maglehøjene.

Rundvisning ved de flotte Maglehøje i Rågeleje.

Søndag d. 10. oktober kl. 13.00 ved Cafe Havestuen.

Mødested er parkeringspladsen ved Cafe Havestuen, Bakkebjergvej 30, kl. 13.00. Herfra er der ca. 300 meter til gravhøjene. Efter rundvisningen er der kaffe og kage i cafeen. Prisen er 80 kroner.

Tilmelding senest d. 2. oktober til Birgit Sørensen.

Mail: bsgilleleje@gmail.com

Mobil: 40420997

Generalforsamling med SPISNING.

Onsdag, d. 13. oktober.

Museumsforeningen håber at kunne holde den udsatte generalforsamling med efterfølgende fællesspisning d. 13. oktober. På generalforsamlingen vil bestyrelsen formentlig forelægge et forslag til at forenkle kontingenterne. Det sker for at der igen kan indføres noget, som kan have samme virkning som tidligere tiders girokort. I dag glemmer mange at betale - desværre.

Efter generalforsamlingen er der spisning. Hidtil har det været skipperlabskovs med det hele og en lille en. Om det også bliver det i år er lidt usikkert. Det er imidlertid sikkert at det kommer til at koste 100 kroner.

Tilmelding senest d. 8. oktober til Lisbeth Hamborg

tlf. 42453716 eller mail: lisborg@gmail.com

Dagsorden:

1. valg af dirigent

2. Beretning fra bestyrelsen

3. Godkendelse af revideret regnskab

4. Godkendelse af budget for indeværende år

6. Fastsættelse af kontingenter

7. Valg af 5 bestyrelsesmedlemmer, 2 suppleanter, 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.

Forslag skal være formanden i hænde senest 8 dage før.

Ved spisningen i 2019 deltog næsten 140.

Hvad lavede børnene i Gilleleje i gamle dage ?

Tirsdag, d. 9. november kl. 19.30 i Det gamle Posthus.

Fire-fem "gamle" gillelejedrenge- og piger vil fortælle erindringer fra barndommen i Gilleleje i 1940erne, 50erne og måske 60erne.

Blandt fortællerne er Tove Udsholt, Jan Ferdinandsen, Svend Henrik Svendsen og Klaus Svendsen.

Der er gratis adgang.