Foreningen er stiftet i 1929

H.C. Terslin (1886-1977) var skolelærer ved Gilleleje Skole i den først  halvdel af det 20. århundrede. Terslin var interesseret i lokalhistorie og indsamlede gennem sit liv en mængde genstande fra Gilleleje og omegn. Denne samling kom til at danne grundlaget for at oprette et museum i Gilleleje - det senere Gilleleje Museum.

Gilleleje og Omegns Museumsforening blev dannet i 1929 af Terslin og Carl Petersen – en anden historisk interesseret Gillelejer. Samlingerne blev i mange år opbevaret på loftet over 1920-skolen ved Østerport station i Gilleleje – og var således ikke tilgængelig for publikum. I 1938/39 erhvervede Museumsforeningen Det gamle Hus på Hovedgaden 49 og indrettede den som et typisk fiskerhjem fra 1800-tallet.

I 1989 blev Skibshallerne opført på samme grund. I Skibshallerne fortæller man på en spændede måde om livet og fiskeriet på Nordsjællands kyst fra tidlig middelalder til vor egen tid. Man kan se åbne fiskerbåde, modeller af forskellige skibstyper og fangstmetoder,  ruser og fiskegarn, redskaber og meget mere.

Andre dele af samlingen kan ses på den del af Gilleleje Museum, som i dag er placeret oven på biblioteket i Pyramiden. En del skal senere flyttes til Kulturhavn Gilleleje, når disse bygninger er færdige.

I 2013 erhvervede Gribskov kommune ejendommen Østergade 20 til museumsformål. Det er en typisk Gillelejegård fra begyndelsen af 1800-tallet, og grunden ligger i forlængelse af Det gamle Hus og Skibshallerne. Det giver en helt ny mulighed for at åbne museumsarealet mod byen og Havnen og for at fortælle Gillelejes historie på en ny måde.

Museumsforeningen glæder sig til at gå aktivt ind i opbygningen af dette nye museumsområde.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

A. Møller Nielsen | Svar 13.04.2018 05.46

Fejl! I har begrænset kommentarer til kun at fylde ca. 200 tegn. Det er en rigtig dårlig idé! Lav den venligst om snarest! Vi medlemmer vil gerne se aktion nu!

A. Møller Nielsen | Svar 13.04.2018 05.40

Hvad med lidt opdatering af siden? P.t. er Gilleleje Museum kun en hel del kasser gemt væk et sted i Stæremosen. Hvornår får vi reelt genstandene at se igen?

Se alle kommentarer

26.04 | 07:36

Hvor er de andre henne???

26.04 | 07:33

Det var et superflot referat og beretning, Birgit. Men hvor er du blevet af efterfølgende - samt regnskaber m.m. her på siden Hvorfor er der ikke vedligehold?

13.04 | 06:14

OBS! Ingen regnskaber at se siden 2015?? Det er ikke holdbart. Som medlem må jeg og andre kræve dette opdateret ASAP. Helt rimeligt krav inden genfors.

13.04 | 05:59

Ærligt talt, kære museumsbestyrelse, hvor sløv ka' man blive? Er der slet ingen der gider vedligeholde denne hjemmeside? Jeg hjælper da gerne!

Du kan lide denne side